Tech-gründerne i WeMe Facilitators Linda og Jan: – God dialog gir mindre stress og økt jobbglede
Flytende grenser mellom jobb og privatliv, hverdager med stress og bekymring sliter oss ut og sinker oss i det grønne skiftet.
– Stress og utbrenthet hos ledere og medarbeidere koster organisasjonene dyrt. Det er en ond og tidkrevende sirkel, og et veldig dårlig utgangspunkt for å løse vår tids store omstilling på vei mot å bli et bærekraftig nullutslippssamfunn, forteller Linda Krog Ødegaard (46) fra Vollen og Jan Strøm (50) fra Borgen.
– Skal vi lykkes med dette trenger vi den indre styrken som kalles værekraft – det at vi klarer å stå i oss selv og håndtere alt det som møter oss i livet. Og det er her vi har funnet vår forretningsidé.
Nå er firmaet deres WeMe Facilitators plukket ut som ett av ni internasjonale oppstartsselskaper som får delta i Equinor & Techstars Energy Accelerator – et 13 ukers intensivt mentorprogram hos Equinor på Fornebu. De ni er valgt ut blant 150 kandidater globalt, alle med gode ideer som kan bidra til å redusere verdens klimautslipp.
– Dette er en fantastisk anerkjennelse og betyr en stor mulighet for oss. Vi har ikke utviklet konkrete løsninger for å redusere klimautslippene direkte slik som de andre, men jobber med løsninger som kan gjøre oss bedre til å lede oss selv og andre til bedre helse, økt tilpasningsevne og bedre resultater i jobben med å få til det grønne skiftet. Vi er valgt ut som et såkalt wildcard, en outsider, og det synes vi er ganske kult, smiler Linda og Jan.
Med harehjerte på bussen
Begge har vært ute sine respektive vinternetter før, og forteller om hver sin «oppvåkning». For henne skjedde det på bussen, for ham mens han hørte på en podkast.
– Jeg hadde verdens beste jobb, men måtte pendle 3 timer hver dag til og fra jobb. En dag da jeg satt på bussen tenkte jeg som vanlig på de to små barna våre i barnehagen. Jeg hadde dårlig samvittighet, og harehjertet slo. Og jeg tok meg selv i å dagdrømme; tenk om jeg hadde brukket benet, da ville jeg fått en legitim grunn til å få en pause! Jeg gjenkjente symptomene for utbrenthet fra kunder jeg hadde jobbet med og visste at dette hverken var bærekraftig eller værekraftig, for å si det slik. Dagen etter sa jeg opp jobben, forteller Linda.
Etter det drev hun sitt eget konsulentfirma hjemmefra i et par år, inntil hun traff Jan Strøm og Rune Kroken (51) fra Oslo, som skulle bli hennes medgründere i Weme Facilitators i 2020.
Jan hadde blitt coachet innen selvutvikling og selvledelse i tre år, etter først å ha møtt veggen så det sang.
– Jeg hadde drømmejobben, samboer og to friske barn. Men inni meg var det mørkt. Så en dag hørte jeg en podkast om coaching, og den snakket til meg; Det hjelper ikke å ha en kul jobb og fin bil hvis det ikke gir meg verdi. Den erkjennelsen ble mitt vendepunkt, forteller Jan.
50 kundemøter siden januar
Med egne livserfaringer som ballast og inspirasjon har Linda, Jan og Rune utviklet det digitale verktøyet som danner grunnlaget for Weme. De kaller det et emosjonsbasert dialogverktøy, som skal fremme medarbeideres fysiske, mentale og emosjonelle helse.
Det handler om teknologi basert på kunstig intelligens (AI), og tjenesten lisensieres ut som et abonnement (SaaS). Grensesnittet er enkelt; man mottar en sms med lenke til en mobil plattform med noen spørsmål, og så er man i gang.
– Hvor langt er dere kommet i kommersialiseringen av tjenesten?
– Vi har hatt om lag 50 kundemøter siden lanseringen i januar, og er i dialog med rundt ti av dem. Vi samarbeider med Høyskolen Kristiania, der 120 studenter er inne, og har onboardet deler av Atea.
Deltagelsen i akseleratorprogrammet til Equinor og Techstars er svært godt timet med gründernes plan om å hente inn kapital til selskapet til sommeren. Målet er å skalere opp virksomheten i Norge og internasjonalt.
Behovet for økt mental og emosjonell helse på arbeidsplassen åpner potensielt store markedsmuligheter, tror teamet bak Weme. Ord som well-being og work-life balance brukes stadig oftere i arbeidslivet, og de mener nøkkelen til det hele ligger i å styrke dialogen mellom ledere og medarbeidere. De viser til ny forskning i «State of the Global Workplace 2022» fra Gallup som viser at bedrifter som har fokusert på å øke engasjementet internt er 23 prosent mer lønnsomme, og at 70 prosent av variasjonen i engasjementet er bestemt av lederen alene.
– Så det er altså først og fremst et lederansvar å rydde opp i årsakene til stress og utbrenthet i organisasjonen?
– Samfunnet vårt har vært i stor endring over lang tid, og vi har aldri vært så stresset og bekymret som nå. Halvparten av oss går rundt med for høy grad av stress og utbrenthet, ifølge undersøkelser. Dette påvirker selvsagt relasjonene våre, svekker kommunikasjonsevnene og gir lavere kreativitet. Dermed fungerer vi heller ikke optimalt i møte med de ekstreme omstillingene vi står overfor. De fleste av oss blir dårligere utgaver av seg selv, og det koster. Det er et lederansvar å ta vare på medarbeiderne sine og det handler i all hovedsak om å styrke dialogen, mener Jan og Linda.