background
Næringslivskampanje

Næringslivskampanje

21. april
Næringslivskampanjen er alt i prosess, og fire av totalt 14 kampanjer er gjennomført. Kampanjen er laget med støtte fra Asker kommune, for å bidra til at små og store bedrifter kan dele gode eksempler og solskinnshistorier som inspirasjon og hjelp til å komme seg gjennom koronakrisen.
 
Mange ansatte og bedrifter opplever tøffe tider nå. Kreative gründere og bedriftseiere står på, og vi må alle bidra for at de skal overleve, fastslår ordfører i Asker, Lene Conradi. Koronaviruset utfordrer oss globalt, nasjonalt og lokalt, og vil få store ringvirkninger og konsekvenser for samfunnet, næringslivet, arbeidstakere og innbyggere i årene som kommer. Arbeidsledigheten har steget kraftig, både for Norge, og for Asker kommune. Slik situasjonen er, må lokalsamfunnet stå sammen.

Tiltak
Vi har satt i gang en rekke tiltak som skal bidra til at bedrifter og ansatte skal komme seg over kneika, sier næringssjef i Asker kommune, Asbjørn Flo. Tiltakene må ses i sammenheng med statlige og fylkeskommunale tiltak, og er både kortsiktige og langsiktige. Kontantstøtte er viktigst nå, men det er også viktig for bedriftene å vite at de har tryggere tider i vente.

Og her kommer Flo med en direkte oppmuntring til hver og en av oss: I tillegg til offentlige tiltak er det viktige at hver enkelt bidrar, for dette er en dugnad. Mange opplever selv økonomisk usikkerhet nå, men har du mulighet, så tenk lokalt når du skal bruke penger. Kjøp en kaffe når du er på tur i nabolaget, og gjør innkjøpene lokalt.

Oppdager du en lokal skatt, en bedrift med et kreativt produkt, noen som gjør en ekstra innsats for at bedriften skal overleve? Del i sosiale medier og bidra til at folk får vite om det.

Alle kan hjelpe til!

Foto: Vibeke Glosli