background
Nå skjer det Trond i Marine Pro har jobbet for i årevis: – Dette blir på en måte ilddåpen vår
Medlemsnytt

Nå skjer det Trond i Marine Pro har jobbet for i årevis: – Dette blir på en måte ilddåpen vår

30. mars
Eventyret er i gang for det Slemmestad-baserte selskapet Marine Pro, og de er spente på hvordan den nye tjenesten deres blir tatt imot av båtfolket.

Nylig signerte Vollen Marina en avtale med Marine Pro om å ta i bruk skrogmatter som eliminerer behovet for å påføre bunnstoff på mindre båter. Vollen og Leangbukta blir de første båthavnene som tester ut Slemmestad-selskapets utleietjeneste for skrogmatter.

– Bunnstoff inneholder kjemikalier og mikroplast som dessverre havner i sjøen. Ideen med mattene er at de holder båten nesten helt fri for alger og annen begroing fordi de «skrubber mot skroget», slik at man ikke behøver å bruke bunnstoff, sier Marine Pro-gründer Trond Stenslet.

– Vi er inne i et skjæringspunkt nå hvor myndighetene «skal komme med noe» for å få bukt med forurensning i sjøen fra bunnstoff, men det finnes ikke så mange alternativer der ute enda. Det er det vi prøver å gjøre noe med, forklarer investor Robin Junge.

– Føler litt på ansvaret

Bunnstoff brukes på skroget på båter og skip for å hindre at marint liv får feste til å gro, men bruken av det er ikke uten konsekvenser for livet i sjøen. I en rapport fra 2022 anslår COWI at bunnstoff på norske fritidsbåter er skyld i et årlig utslipp på rundt to tonn mikroplast og 87 tonn kobber, skriver Miljødirektoratet.

– Sjøen er vi nødt til å ta vare på, og som driver av en marina føler jeg på litt av det ansvaret. Båtmiljøet er jo så viktig for rekreasjon, men fritidsbåter bidrar dessverre også til forurensning, sier daglig leder ved Vollen Marina, Morten Gjeruldsen.

Les også: Slemmestad-bedrift får statlige midler til å rense båter

Vollen Marina har derfor gått foran med flere miljøtiltak, ifølge Gjeruldsen, og nevner blant annet at de er en av få havner i kommunen med et septikmottak som er gratis. Han kan også fortelle at de var den første båthavnen i Norge til å ta i bruk en skrogvaskemaskin, som i likhet med skrogmatter skal erstatte bruk av bunnstoff. Marine Pro jobber også med å utvikle en ny skrogvaskemaskin for større fritidsbåter, men først skal matte-tjenesten prøves ut i praksis.

Første avtale signert

Skrogmattene, som produseres i Sri Lanka, er laget av kokos og avgir kun organisk materiale. De tilbys som en tjeneste der båteierne kan leie en matte til båten sin gjennom sesongen, mens Marine Pro rengjør og ivaretar dem til neste sesong.

– Vi tenker at vi vil gjøre det enklest mulig for båteieren, ved at vi tar alt ansvaret for mattene, forklarer Junge.

Avtalen med Vollen Marina er ifølge Stenslet den første intensjonsavtalen de undertegner, og ble signert akkurat i tide til båtpussesesongen.

– Så dette blir startskuddet og startstedet for oss for å bidra til en renere Oslofjord – og forhåpentligvis kan vi utvide globalt i framtida, for dette er et problem i hele verden, sier han, og legger til:

– Vi vil gjerne være med og redde kloden – men vi må ta det stegvis.

Les også: Trond vil bli mannen som tok livet av bunnstoffet: - Tull at folk koser seg med båtpussen

Starter med femti

Til dette første steget er det bestilt en konteiner à femti matter. De begynner forsiktig, men håper å mangedoble antall matter til neste sesong.

– Dette blir på en måte ilddåpen vår, og det blir spennende å se hvordan markedet responderer. Vi har fått gode signaler når vi har gått ut med dette på sosiale medier, forteller Junge.

– Det er veldig positivt at vi nå har fått Vollen og Leangbukta med på å teste ut tjenesten, og at vi har to lokale aktører som heier på oss. Det er i tillegg viktig at matteordningen er godkjent av båthavna, slik vi sørger for nå, tilføyer Stenslet.

– Er det noe dere er nervøse for når dere går i gang med dette prosjektet?

– Nei, det er sjelden vi er nervøse. Vi har jobbet såpass grundig med det og tenkt på det meste på forhånd – og har stort sett fått positiv respons, svarer Stenslet.